Meedelen rekeningnummer: bericht aan de werkgevers in de horeca
Als werkgever kan u de aangifte voor uw werknemers indienen via onze portaalsite.
Via dit platform kan u de verwerking van de premies opvolgen en vindt u een overzicht terug van de briefwisseling die ook per post werd ontvangen.
Mogen wij u vriendelijk verzoeken uw werknemers te vragen het persoonlijk rekeningnummer waarop de eindejaarspremie mag gestort worden door te geven aan het Horecafonds?
Eindejaarspremies worden enkel gestort op het rekeningnummer doorgegeven door de werknemer en gevalideerd door de bank van de werknemer.
Meedelen rekeningnummer: bericht aan de werknemers in de horeca
Weldra worden de eindejaarspremies uitbetaald!
Het is belangrijk dat het Horecafonds in het bezit is van het correcte rekeningnummer waarop de premie mag gestort worden.
Controleer daarom op onze portaalsite of uw rekeningnummer nog juist is. Indien u nog geen rekeningnummer hebt doorgegeven doe dit dan zo snel mogelijk.
Wist u dat u als werknemer steeds inzage hebt in uw individueel dossier? Via deze link kan u nagaan welke premies zullen worden uitbetaald.
Als werkgever uw rekeningnummer meedelen of wijzigen : enkel via de portaalsite
Voortaan kan u als werkgever uw rekeningnummer alleen nog meedelen of wijzigen via ons portaal.
Op de portaalsite kiest u voor ‘Rekeningnummer wijzigen’ in het gedeelte ‘Eindejaarspremie’.
Om toegang te krijgen tot de module voor het wijzigen of meedelen van uw rekeningnummer
dient u te beschikken over de zgn rol ‘Horeca_WG_Iban’.
Alle documentatie over het toekennen van rollen in het algemeen, en de rol ‘Horeca_WG_Iban’ vindt u
onder de rubriek FAQ op onze portaalsite.
Sectorale Sociale Gids Horeca
Wij hebben vastgesteld dat in de Sectorale Sociale Gids een tikfout geslopen is in de te respecteren opzegtermijn bij opzegging van een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur door de werkgever (pagina 108, punt 4.7.2.1.1). Een aangepaste versie van de gids kan u hier downloaden.
Opgelet: een overzicht van de actuele bedragen vermeld in de gids, vindt u in een apart document bij de downloads.
Uw rekeningnummer meedelen aan het Waarborg en Sociaal Fonds Horeca … ook elektronisch !
De werknemers in de horecasector ontvangen hun eindejaarspremie via het Horecafonds. Uiteraard is het hierbij belangrijk dat het Fonds over uw rekeningnummer beschikt.
Voor de meeste Belgische banken kan u via https://portaal.fondshoreca.be uw Belgisch zichtrekeningnummer elektronisch overmaken. De lijst van deze banken vindt u op deze pagina.
Wat moet u doen ? Heel eenvoudig !
Kies voor de rubriek “Werknemers” en klik op “Rekeningnummer aangeven of wijzigen”.
Eerst kiest u de bank waarbij de zichtrekening geopend werd. Hierna dient u uw rekeningnummer, rijksregisternummer en e-mailadres in te geven. Uw gegevens worden vervolgens naar uw bank gestuurd voor controle.
Zodra uw bank ons heeft laten weten dat het opgegeven rekeningnummer wel degelijk van u is, wordt het rekeningnummer in onze bestanden opgenomen. Op hetzelfde moment ontvangt u een e-mail om u mee te delen dat het Fonds voortaan de eindejaarspremie zal storten op het door u opgegeven rekeningnummer.
Indien u nog bijkomende vragen zou hebben, kan u steeds contact opnemen met het Fonds op het nummer 02/513.61.21 of via het contactformulier.
Privacy - GDPR
Op 25.05.18 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking getreden. Deze is van toepassing bij de verwerking van gegevens van natuurlijke personen waarmee deze personen geïdentificeerd of identificeerbaar worden.
Het Fonds verwerkt een heleboel persoonsgegevens, zoals het rijksregisternummer, de naam en voornaam en het rekeningnummer.
Deze persoonsgegevens worden enkel voor welomschreven doeleinden verzameld en ook enkel voor deze doeleinden verwerkt. Ze worden op een gepaste manier beveiligd en bewaard.
De personen van wie het Fonds de gegevens verwerkt, hebben vanaf nu een aantal nieuwe rechten. Meer info vindt u bij de FAQ of in de privacy policy.
Uniformisering aangifteformulier – update XML-aangifteformaat
Het Horecafonds ontwikkelde een XML-aangifteformaat voor de aangifte van eindejaarspremies in de horecasector.
Dit formaat werd reeds uitgebreid getest en in gebruik genomen door een aantal sociaal secretariaten en dienstverleners.
De laatste versie voor de XML-aangifte zal steeds beschikbaar zijn via onze downloadsectie, alsook de XSD om uw aangiftestructuur te controleren.
De meest recente update omvat specificaties en voorbeelden voor de antwoordbestanden die resulteren uit uw aangifte.
Sluitingsdagen 2023
Het Horecafonds is gesloten op:
Maandag 10 april - Paasmaandag
Maandag 1 mei - Feest van de Arbeid
Donderdag 18 mei - Onze-Lieve-Heer Hemelvaart
Vrijdag 19 mei - Vervangende feestdag (recuperatie Nieuwjaar)
Maandag 29 mei - Pinkstermaandag
Vrijdag 21 juli - Nationale feestdag
Maandag 14 augustus - Vervangende feestdag (recuperatie Wapenstilstand)
Dinsdag 15 augustus - Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart
Woensdag 1 november - Allerheiligen
Maandag 25 december - Kerstmis
Fiscale fiches
De verzending van de fiscale fiches is momenteel aan de gang. U kan de fiche nu reeds downloaden via de portaalsite.
Een korte handleiding vindt u hier.
Gepubliceerd op 24.05.2022
UPDATE: De eindejaarspremie 2021 en de COVID-subsidie
Dankzij de tussenkomst van de sociale partners van de horecasector besliste de overheid om een bedrag van 66,2 miljoen euro ter beschikking te stellen ter gedeeltelijke financiering van de eindejaarspremies 2021. De wet die deze subsidie toekent werd op 31 december 2021 gepubliceerd in het Belgisch staatsblad.
In deze aangepaste nota leest u op welke manier deze subsidie zal worden aangewend.
Verdeling subsidie
Wat betreft de overheidssubsidie voor de eindejaarspremie voor periodes van tijdelijke werkloosheid – Corona konden subsidieaanvragen worden ingediend tot en met 13 februari 2022.
Zoals verwacht volstaat de overheidsenveloppe niet om de totale kost van deze gelijkstelling te dekken.
Op vandaag blijkt uit voorlopige berekeningen dat elke werkgever evenwel minstens 93% van zijn aangevraagd bedrag zal toegekend krijgen. Het aangevraagde bedrag is het totaalbedrag opgenomen op de bevestigingsbrief ter beschikking op https://portaal.fondshoreca.be. (deze brief werd eveneens verzonden per post) Dit bedrag zal nog worden verhoogd met de patronale lasten. Van dit bedrag, verhoogd met patronale lasten zal 93% toegekend worden als subsidie.
Begin maart 2022, nadat alle subsidieaanvragen definitief verwerkt zijn zal het Fonds de definitieve berekeningen maken en beginnen met de effectieve verdeling van de subsidie. Werkgevers met een openstaand saldo zullen automatisch een nieuwe afrekening ontvangen met het toegekende bedrag in mindering. Voor werkgevers met een positief saldo zal het Fonds omstreeks midden maart overgaan tot de jaarafsluiting waardoor het bedrag van de subsidie naar de werkgevers kan worden gestort.
Verdeling overheidssubsidie
Het Fonds zal eerstdaags overgaan tot de effectieve verdeling van de subsidie voor de gedeeltelijke financiering van de eindejaarspremie voor de periodes van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht – Corona.
De totale som van de eindejaarspremies voor deze gelijkgestelde periodes staat intussen vast. Het Fonds zal eerstdaags overgaan tot de berekening van het individuele aandeel van elke werkgever.
Elke werkgever die tijdig (uiterlijk 13/02/2022) en correct een aangifte met subsidieaanvraag indiende zal (afgerond) 93,11% van het aangevraagde bedrag, verhoogd met patronale bijdragen ontvangen.
Werkgevers wiens aangifte reeds volledig werd afgerekend zullen weldra het bedrag van de subsidie teruggestort krijgen op hun rekening binnen het Fonds. Midden maart kan dit worden afgesloten en doorgestort naar de werkgever. Het toegekende bedrag zal apart worden vermeld op het document ‘jaarafsluiting’.
Werkgevers met een openstaand saldo zullen een nieuwe overschrijving ontvangen met het te betalen saldo na verdeling van de subsidie.
Overeenkomstig de standaard procedure zullen deze werkgevers een controlestaat ontvangen zodra dit saldo is aangezuiverd.
Belangrijk om op te merken is dat geen correcties kunnen worden aangebracht op de controlestaat aan premies waarvoor een subsidie werd aangevraagd.
Toekenning subsidie 2021
Begin maart ging het Fonds over tot de effectieve verdeling van de subsidie voor de gedeeltelijke financiering van de eindejaarspremie voor de periodes van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht – Corona. Bijna 17.000 werkgevers dienden een subsidieaanvraag in voor bijna 73.000 werknemers.
Kort samengevat kreeg elke werkgever die tijdig (uiterlijk 13.02.2022) en correct een subsidieaanvraag indiende (afgerond) 93,11% van het gevraagde subsidiebedrag, door het Fonds verhoogd met patronale lasten, toegekend.
Werkgevers met een openstaand saldo ontvingen intussen een nieuwe overschrijving, met het te betalen saldo na verrekening van de subsidie. Indien het toegekende subsidiebedrag volstond om over te gaan tot uitbetaling van de werknemers werd een zgn. controlestaat verzonden naar de werkgever.
Belangrijk om op te merken is dat geen correcties kunnen worden aangebracht op de controlestaat aan premies waarvoor een subsidie werd aangevraagd.
Uiterlijk 25.03.2022 volgt de laatste stap in de verdeling van deze overheidssubsidie. Indien er na de uitbetaling van de eindejaarspremies een positief saldo overblijft, wordt dit teruggestort naar de werkgever. De toegekende subsidie zal per werkgever worden vermeld op de afrekening die kan worden geraadpleegd op de portaalsite van het Fonds. Deze afrekening wordt eveneens verzonden per post in de week van 28.03.2022.
Alle informatie betreffende de subsidie 2021 werd verzameld in deze communicatie.
Formulieren syndicale premie
De syndicale premie wordt jaarlijks uitbetaald aan leden van de syndicale organisaties ACV, ABVV of ACLVB.
Het Fonds stuurt een formulier syndicale premie naar alle werknemers uit de sector. Als u op 1 januari van dit jaar bij een vakbond aangesloten was, moet u uw vakbond contacteren. Deze zal het nodige doen.
Indien u op 1 januari van dit jaar niet aangesloten was bij een vakbond, hebt u geen recht op een syndicale premie en mag u dit document gewoon weggooien.
Voor verdere informatie kan u terecht bij uw vakbond of bij het sociaal fonds via het contactformulier op deze site, of per mail via info@fondshoreca.be.
Coronavirus - uitstel maandelijkse voorafbetalingen
Wij zijn er ons van bewust dat de sector zwaar getroffen wordt door de maatregelen die gelden om de verspreiding van het coronavirus te beperken.
Het Fonds zal ter ondersteuning van de bedrijven uitstel van de maandelijkse voorafbetalingen toestaan. Wij zullen meer bepaald voor de eerste twee trimesters van 2020 (voor de maanden januari tot en met juni) geen verwijlinteresten aanrekenen bij laattijdige betaling van de voorschotten.
U moet er als werkgever wel rekening mee houden dat de periode van tijdelijke werkloosheid een gelijkgestelde periode is voor de berekening van de eindejaarspremies. De betalingen van de voorschotten voor de eerste twee trimesters van 2020 zullen dus wel moeten worden uitgevoerd, en dit ten laatste voor 15 oktober 2020.
Indien u hier nog vragen over heeft, kan u ons steeds contacteren via het contactformulier of per mail via info@fondshoreca.be.
Horecafonds verzendt formulieren syndicale premie
Begin april verstuurt het Horecafonds de formulieren syndicale premie naar alle werknemers in de sector. Aangezien er meer dan 150.000 formulieren de deur uitmoeten zal niet iedereen zijn fiche op dezelfde dag ontvangen.
Voor eventuele vragen zoals wat je moet doen met dit formulier, wat je moet doen om de premie te bekomen, en wie deze betaalt kan je terecht onder de rubriek ‘FAQ’ op deze site.
Meer details over deze premie kan je vinden onder de rubriek ‘Diensten – Syndicale Premie’. Tenslotte wordt deze premie ook toegelicht in onze sectorale gids beschikbaar bij de ‘downloads’.
Vakantiegeld arbeiders
Het vakantiegeld voor arbeiders wordt niet uitbetaald door het Horecafonds, maar door de Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie. Voor meer informatie kan u terecht op https://www.rjv.fgov.be/nl/home.